Popularne
Zdroow serwis Serwis o zdrowiu i nie tylko

Jak wybrać bieżnię? Elektryczna czy magnetyczna?

Szacunkowy czas czytania4minuty, 6Sekundy

Urządzenie w domu siłowni to nie lada wyzwanie. Potrzeba nam nie tylko wystarczającej ilości miejsca, ale przede wszystkim odpowiednio dobranego sprzętu. Żadna siłownia, niezależnie od tego, czy jest profesjonalna czy też amatorska, nie może obyć się bez bieżni. Jak wybrać dobrej jakości urządzenie? Czy lepiej sprawdzi się bieżnia elektryczna czy też magnetyczna?

 

Rodzaj bieżni kwestią zasadniczą

 

Dzięki zróżnicowanym planom treningowym ćwiczenia na bieżni pozwalają pozbyć się zbędnych kilogramów, rozwinąć masę mięśniową i uzyskać pożądaną sylwetkę. Z uwagi jednak na wysoką ceną urządzenia oraz stosunkowo duże rozmiary, warto wiedzieć, jak wybrać odpowiedni sprzęt, aby jego zakup był trafiony. Nieużywana bieżnia będzie bowiem jedynie zabierać przestrzeń. Jak więc wybrać bieżnie?

 

Na rynku dostępne są cztery rodzaje urządzeń tego typu. Dwa z nich – bieżnia antygrawitacyjna i ciśnieniowa – nie są brane pod uwagę, gdyż są to sprzęty o działaniu bardziej specjalistycznym, stąd też głównymi ich odbiorcami są kluby fitness, a nie osoby indywidualne. Wybierając bieżnię do domu, zdecydować możemy się przede wszystkim na dwa warianty:

 

  • bieżnia mechaniczna – nie jest napędzana silnikiem – pas wprowadzany jest w ruch siłą mięśni ćwiczącego,

 

  • bieżnia elektryczna – wyposażona jest w silnik, dzięki czemu możemy zróżnicować treningi i dopasować je do indywidualnych potrzeb. Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń tego typu, w tym między innymi Zipro Olympic, Zipro Start, BH Fitness i.F1 czy też Horizon Adventure 1. Dzięki zróżnicowaniu modeli z łatwością dobierzemy sprzęt dostosowany do stopnia zaawansowania treningowego.

 

Rodzaj bieżni
Bieżnia mechaniczna Bieżnia elektryczna
Zalety
  • niska cena
  • prosta konstrukcja gwarantująca bezawaryjność
  • cicha praca
  • nieduża waga
  • możliwość wyboru zróżnicowanych programów treningowych
  • szereg udogodnień, na przykład w postaci systemów amortyzacyjnych
  • płynna praca
  • konstrukcja zapewniająca stabilność ćwiczeń
  • duża powierzchnia do biegania
  • wyświetlacz LCD wskazujący informacje takie jak prędkość, czas czy też dystans
Wady
  • brak możliwości wyboru programów treningowych, jedyne co możemy regulować to opór czy też pochylenie bieżni
  • brak odpowiedniej amortyzacji stawów
  • wyższa cena w porównaniu z bieżnią mechaniczną
  • głośniejsza praca niż w przypadku bieżni bez napędu elektrycznego

 

Jeżeli zamierzamy używać bieżni okazjonalnie, traktując trening jako formę rehabilitacji bądź nieśpiesznego powrotu do formy, wówczas możemy zdecydować się na bieżnię mechaniczną. Jest ona polecana także osobom uprawiającym marsz. Gdy zaś potrzebujemy sprzętu do regularnych lub intensywnych ćwiczeń, wybierzmy urządzenie elektryczne, zwracając przy tym uwagę na inne aspekty, takie jak moc silnika.

 

Inne parametry

 

Wybierając bieżnię, należy zwrócić uwagę nie tylko na jej rodzaj, ale również inne czynniki gwarantujące jej funkcjonalność, takie jak:

 

  • pas biegowy – wymiary pasa biegowego należy dostosować do naszego wzrostu, wagi, długości nóg oraz rodzaju aktywności fizycznej. Jeśli zamierzamy uprawiać jedynie marsz lub trucht, powierzchnia pasa 100/120×40 cm powinna być wystarczająca. Im jednak szybciej biegniemy, tym większe stawiamy kroki, stąd też do intensywnego treningu konieczny będzie pas o wymiarach 130×45 cm, a nawet większy.

 

  • moc silnika – jest ważna w przypadku bieżni elektrycznych. Jeśli zdecydujemy się na bieżnię o mocy 2 KM będziemy mogli jedynie uprawiać marsz i trucht. Jeżeli zatem zależy nam na intensywniejszym treningu, koniecznie wybierzmy mocniejsze urządzenia, takie jak Zipro Olympic (5 KM) czy też Zipro Dream (6 KM). Oczywiście wiąże się to z wyższą ceną sprzętu.

 

  • amortyzacja – dobrej jakości sprzęt powinien być wyposażony w system amortyzacji, który zapewni odpowiedni komfort stawów i ich bezpieczeństwo podczas treningów. Dzięki temu ograniczone zostanie ryzyko wystąpienia bolesnych kontuzji.

 

  • nachylenie – regulacja kąta nachylenia pozwala urozmaicić trening oraz zwiększa pracę mięśni nóg, dzięki czemu szybciej spalamy kalorie. W funkcję tę wyposażonych jest wiele modeli bieżni dostępnych na rynku, w tym między innymi Zipro Lunar czy też BH Fitness i.F1.

 

  • maksymalna waga użytkownika – na rynku dostępne są bieżnie charakteryzujące się zróżnicowaną nośnością. Najczęściej jednak są one projektowane w taki sposób, aby udźwignąć do 150 kilogramów.

 

Wybór odpowiedniej bieżni to nie lada wyzwanie. Musi być ona dostosowana przede wszystkim do rodzaju aktywności, jaką chcemy uprawiać i częstotliwości treningów. Inne urządzenie kupimy do truchtu, inne do intensywnego i codziennego biegania. Możemy się również zdecydować na sprzęt uniwersalny wyposażony w wiele programów treningowych pozwalających zróżnicować podejmowaną aktywność.

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz