Popularne
Zdroow serwis Serwis o zdrowiu i nie tylko

Kreatyna: podstawowe informacje

Szacunkowy czas czytania2minuty, 1sekunda

Kreatyna bez wątpliwości należy do najbardziej popularnych odżywek kulturystycznych. Jej stosowanie w sporcie ma długoletnią już tradycję zaś sama efektywność kreatyny została potwierdzona w licznych, prowadzonych niezależnie od siebie badaniach naukowych.

Chociaż kreatyna jest na dobrą sprawę stosowane w niemal wszystkich dyscyplinach sportu, to jednak jej podstawowym, głównym można powiedzieć przeznaczeniem jest oczywiście szeroko rozumiana kulturystyka. Każdy początkujący adept kulturystyki prędzej czy później zaczyna zastanawiać się nad suplementacją, ponieważ bez tego elementu naprawdę trudno jest o osiągnięcie oczekiwanych efektów. W ten sposób wyłania się również kwestia wyboru odpowiedniej formy kreatyny. Zasadniczo kreatynę dzielimy na:

– Monohydrat kreatyny

– Jabłczan kreatyny

– Zaawansowane formy kreatyny

Jaką z wymienionych form kreatyny najlepiej jest wybrać i czym różnią się one pomiędzy sobą? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej.

Kreatyna: podstawowe informacje

Najbardziej popularną formą kreatyny jest monohydrat. Odznacza się on widocznymi, szybkimi efektami, które jednak nie są zbyt trwałe, ponieważ w dużej mierze opierają się na retencji wody w mięśniach. Monohydrat wykazuje jednak również inne działanie, a mianowicie powoduje przyrost siły i dynamiki, dlatego też często jest stosowany w innych dyscyplinach, niż kulturystyka. Dla odmiany, jabłczan kreatyny nie działa tak szybko oraz tak wyraźnie, jak monohydrat, lecz efekty są trwalsze: w przypadku długotrwałego budowania masy mięśniowej na dalszą metę to właśnie jabłczan powinien okazać się lepszym wyborem od monohydratu.

Pozostają jeszcze zaawansowane formy kreatyny, takie jak na przykład kre-alkanian, cytrulinian kreatyny czy chelat magnezowy kreatyny. Powszechnie uważa się, że są one skuteczniejsze od form prostych, czyli jabłczanu oraz monohydratu. Z drugiej strony cechują się jednak również wyraźnie wyższą ceną. Spośród zaawansowanych form kreatyny na szczególną uwagę zasługuje chelat magnezowy kreatyny, który dzięki unikalnej formule chemicznej charakteryzuje się bardzo wysoką przyswajalnością.

Stacki kreatynowe

Jak widać powyżej, każda z poszczególnych form kreatyny ma swoje plusy oraz minusy. Ćwiczący często więc mają problem z podjęciej decyzji, jaką formę kreatyny wybrać. Na szczęście, istnieją również zaawansowane odżywki, które łączą kilka różnych form kreatyny. W ten sposób otrzymujemy suplement, który zawiera skondensowane zalety zarówno monohydratu, jabłczanu jak i zaawansowanych form kreatyny.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz